Kövess minket
15aug, 19 2019-08-15Egyéb

Úgy alakult, hogy egyik partnerünk többször jelezte, ha Bécsben járunk, látogassuk már meg, lenne pár dolog, amit meg kell beszélni. Ez azért nem túl sűrű, lévén 300km ide Bécs, de nem akartam már tovább halogatni, gondoltam, nosza, ugorjunk ki, legalább leteszteljük a külföldi töltési lehetőségeket és az Ionity töltőket is. No, meg ha már ott vagyunk, megnézzük az állatkertet is.

Rendkívül tanulságos volt az út. Elkövettünk pár hibát, és leírjuk, nehogy te is elkövesd, mikor külföldre utazol. Az előzetes várakozásokkal ellentétben nem volt hatótáv para, nem volt foglalt töltő para, ellenben volt töltés indítási, leállítási és fizetési para, nem is kevés.

Bár már egy éve foglalkozunk elektromos autózással, töltőkkel, kábelekkel, a saját elektromos autónk csak áprilisban érkezett meg, így viszonylag új vagyok még az elektromos autózás terén. Kishazánkban már mindenre fel vagyok készülve, és felvértezve a Plugsurfing és NewMotion kártyákkal (és appokkal), az Ionity, be.Energised, Smatrics appokkal úgy éreztem, semmi sem állíthat meg! Az utat megterveztem az abetterrouteplanner.com weboldalon. Ennek alapján a fő terv ez volt:
– indulás kb 90%-on, mert a bábolnai Ionity-hez nem akartam 60% feletti töltéssel érkezni
– töltés Bábolnán kb 70-75%-ig, közben matrica vásárlás Ausztriára
– Bécsben a tárgyalás alatt töltés a Vösendorfi SCS területén valahol
– töltés az állatkertnél AC-n
– vissza a partnerhez
– hazafelé Bábolna ismét, Ionity
A terv megtekinthető a kiemelt képen is.
azt még tudni kell, sosem közlekedek ECO módban, az nálam akkor kerül képbe, ha már végtelen kockázatos a hazaérés/töltőhöz érés, komfort módban megy a klíma/fűtés, és bőven autópálya tempóval megyek.

Indulás reggelén 93%-on állt a töltés, innen indultunk. Szakadó eső, 15 fok, ezért ment a fűtés 22 fokra, + a klíma a párásodás miatt. Ennek ellenére a becsült 51% helyett 56% töltéssel érkeztünk meg Bábolnára. Itt a töltés indítása pár percet igénybe vett, mivel az egyik oszlop nem reagált, az app pedig nem jegyzi meg a bankkártya minden adatát, a biztonsági kódot mindig be kell pötyögni. Ezen kívül gond nélül indult. Irány a shop, kávé, pisi, matrica. Az első kettővel még nem is volt gond, de a matrica vásárlás sikertelen lett. A kutas közölte kerek szemekkel, hogy nincs osztrák matrica, miért lenne? Mondomneki: miért ne lenne? Hiszen kb minden határ közeli kúton van. Igen, a Győr felé vezető oldalon van, a Budapest felé vezető oldalon nincs. Miért itt akarunk venni? Mondom: talán mert ide kell átjönni autót tölteni??? Erre csak néz, hogy akkor töltés után menjünk át a másik oldalra, és vegyünk ott.

No, én sem ebből a fajtából vagyok, gondoltam veszek online. Hátha a csúcstechnika a sógoroknál is elérhető. Elérhető, de erős odafigyelést igényel: magánszemélyek csak a 14 napos elállási idő lejárta után, pontosan 18 napra vehetnek matricát online. Szerencsére cégek felé ugye az elállás nem érvényes, így cégre azonnal érvényes matrica vehető online. Így sztrájk gyanánt megvettem a déli oldalon a matricát, online. Ezzel kis idő eltelt, így 80%-ra töltött közben az autó, ami bőven több, mint ami kell. Irány tovább Ausztria.

Újabb 1,5 óra közeledtével megálltunk egy random OMV kúton, kávé-pisi, erre kiderült, itt is van Ionity, meg Smatrics is. Nem terveztünk 10percet sem állni, így az Ionity-t kihagytuk, de felraktam a Smatrics 50kW oszlopra a kocsit. Appból elindítani gyerekjáték volt. Mehet a shopba a csapat. 9 perc után megyek a kocsihoz, próbálom leállítani a töltést. Az app kijelentkeztetett, újra beléptem, erre nem látja a futó töltést. Az oszlopon nem lehet leállítani a töltést, használja az appot. Az app szerint nem töltök, és foglalt a CCS, így a ráindítás leállítás sem segít. 3-4 próba után sajnos maradt a vészgomb, de ügyeltem, hogy kihúzzam utána a vészgombot, és ellenőriztem, újraindult a szoftver. Indulhatunk.

Megérkeztünk a Vösendorfi SCS-be 280km körüli futással, és 45% körüli töltéssel. A 10 perces rátöltés és a tervhez képest kisebb fogyasztás miatt jóval magasabb töltöttséggel. Itt elsőre a Saturnnál lévő NewMotionre is hirdetett oszlopot próbáltam, de se RFID-vel, se kijelzőn, se appal nem sikerült indítani, a plugsurfingen meg nem jelent meg, így átmentünk az IKEA melletti Smatrics oszlopra. Igazából több, mint egy órát terveztünk bent lenni, és a DC ez alatt bőven tele tölt, nem akartam tölteni az időt (meg drága is lett volna, ezért AC-re tettem, hogy eltöltöget, úgyis olcsóbb. SOHA NE TEDD EZT! 🙁 Első hatalmas hiba az úton, a smatrics oszlopon a 43kW AC ugyanannyiba kerül, perc alapon, mint az 50kW DC, így 1,5 óra alatt 9kW-ot irgalmatlan sok €-ért töltöttünk bele. És relatív nem volt szükséges, csak minél több töltőt ki akartunk próbálni. Mindegy, megyünk tovább, több bakit nem követünk el. (de, bizony fogunk…)

Megérkeztünk az állatkerthez, ahol úgy voltunk, ha van szabad parkoló (ingyenes) akkor beállunk oda, ha nincs, és szabad a töltő, akkor töltünk, és felfogjuk parkolódíjnak. A másik bejáratnál csak fizetős parkoló van, annyi a díj óránként, mint az ingyenes parkolóban a töltés óránként, csak itt áramot is kapunk. Természetesen szabad volt a töltőpont, a parkoló agyig tele, sorban állás, ki megy el, és ki áll be a helyére. Piros pont az embereknek, hogy ennek ellenére nem foglalták el a töltőhelyet indokolatlanul. Beálltunk, látom 22kW oszlop (2x11kW), üsse kavics, jó lassú lesz, de a másik hely is üres. Töltés indítása a Wien Energie weboldalon directpay-el lehetséges, próbáljuk ki. (második hatalmas hiba) QR kód leolvasása, 1-es port kiválaszt, kártya adatok beadása, nem indul, villog, 20€ foglalás elutasítva. Mert 20€-t befoglal, majd ha leállítod, akkor levonja a konkrét összeget, és feloldja a maradékot. Újabb fizetési próba, sikeresen befoglalja a 20€-t, és nem történik semmi. 1-es port le is fagy, villog, 2 percig. Szuper. Átdug a 2-esbe, újabb próba, de ekkor már gondoltam, hátha a plugsurfing kártya is indítja. És láss csodát, indul, és 7,2kW-al tölt, nem 3,6-al, tehát ez mégis 32A-es oszlop.

Az állatkerti túra végén kifelé látom, ráállt egy Outlander a másik oszlopra, ekkor szépen le is szabályzott az oszlop 2x11kW vagyis 2×3,6kW egy fázison, így csak 8,6kW került az autóba. (pedig külön két fázison mehetne mindkét autó max teljesítménnyel, és csak akkor kellene korlátozni, ha 3 fázist használnak, de mindegy) A 20€-t nem szabadították fel, de a plugsurfing levonta arról a számlámról a töltés árát, ami neki meg van adva, így kezd az € egyenleg lemerülni a kártyán. Szuper, este hazaérve lehet megreklamálni a téves terhelést, közben jön a számla az ionity-től és a Smatricstől, azok meg a személyes fiókra vannak kiállítva, nem a céges fiókra, azt is lehet este reklamálni. Fantasztikus a nyugati töltő helyzet. Gyors € feltöltés a kártyára (szerencsére a Transferwise ebben kitűntő, egy piros lámpa alatt állva, 20mp alatt feltöltöttem az € egyenleget a bankkártyára, és irány Bábolna ismét).

Útközben visszamentünk az üzeltfélhez átvenni a délben megbeszéltek szerinti árut, és irány végleg haza. A hazafelé töltés ismét hibátlan volt Bábolna déli OMV kúton, a hazaúthoz kellett volna 20%-ról 45%-ra tölteni, de egy gyors vacsora és egy tisztálkodás ideje ennél hosszabb, végül 76%-ra töltött az autó, mire elindultunk. Így hazáig továbbra is nagy tempóval jöttünk, és 21% töltöttséggel érkeztünk meg.

Teljes táv 603km, 7:40 perc utazási idővel (M0 és M1 is sok dugóval szórakoztatott minket.

Konklúzió: még mindig sokkal egyszerűbb, és könnyebb itthon tölteni, mint külföldön, ahol össze vissza árazások vannak, csak percdíj alapú, nem működő online fizetésekkel és számlázási gondokkal tarkított megoldásokkal. Ugyan nagy segítség a Plugsurfing és a Newmotion, de még 3 féle kártya kellene az összes osztrák töltőhöz, és biztos ennyi ha más országokba is elindulunk.
Indulás előtt erősen javasolt az útvonal összes töltőjét A-B-C tervként felírni, elmenteni könyvjelzőbe, és hogy hol mennyiért milyen gyorsan tölthetünk, és mivel indul az adott töltő. Előtte teszteljük is le az appot, weboldalt, mert elég vicces egy félig magyar félig német űrlapon bogarászni egy angolul és magyarul tudónak a szavakat. Illetve olyan bökkenő is volt, hogy a HUF alapú mastercard kártyát nem fogadta el egy app, de az EUR alapú mastercardot igen.

Komment írása

Az e-mail címed nem lesz közzétéve. Kötelező mezők *-al vannak megjelölve

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás