Barion Pixel
Kövess minket
17ápr, 22 2022-04-17EVSE (töltőpont)

Megosztó cikk következik, mégpedig az árammegosztókról szóló cikk. Aki elektromos autó töltő vásárláson töri a fejét, vagy épp van már neki, biztos találkozott már a villanyautósok szent gráljával, az árammegosztóval. Sokszor végletekig magasztalják eme eszközt, ami nélkül élni sem érdemes, sokszor minden problémát megoldó csodaszerként állítják be. Mire jó valójában?

Gondolom mindenki számára ismert, hogy a lakáselosztóban és a villanyóra szekrényben vannak kismegszakítók, amik túlterhelés esetén kioldanak, és vissza kell kapcsolni. Egy egy ilyen túlterhelés lehet háztartási gépektől (ha sok megy egyszerre), illetve az utólag beszerelt autótöltőtől is. A matek egyszerű: van bejövő X amperünk, ha a fogyasztás nagyobb mint X akkor a megszakító leold (idővel). Az hogy hány amperünk van, a villanyóránál kiderül, pl 1x25A vagy épp 3x16A vagy mint régebben divat volt, 16-10-10A mondjuk. Ezen a maximális árammennyiségen osztozik a lakás és az autótöltő.

A háztartási eszközök össze vissza működnek, nem állandó teljesítményűek, még a fűtőtestek és főzőlapok sem, ki-be kapcsolnak, ingadozik a fogyasztásuk. Ezzel szemben az autótöltők állandó teljesítményen üzemelnek, órákon át, akár 24 órán át is. Ezzel a teljesítménnyel kell valamit kezdeni, mivel tartósan befolyásolja a lehetőségeinket. Ha teszünk egy szabályzó berendezést az autótöltőre, akkor már tudjuk 6-32A közt szabályozni, mekkora árammal tölthet. Máris minden problémát megoldottunk? Sajnos nem…

Legtöbb helyről azt a hiedelmet hallani, hogy árammegosztó mellé nem kell kapacitás bővítés, mert mindent megold. Jó lenne, ha így lenne. Sajnos itt jön képbe a “mire nem jó” rész a címből. Az autó töltési szabályok szerint a legkisebb meghirdetett áram, amit a töltő közöl az autóval, 6A lehet. Minden árammegosztós megoldásban az elsődleges a háztartás ellátása, tehát azt az áramot adjuk oda az autónak, ami a háztartásnak már nem kell. Ha van 16A a házhoz, és 5A-t vesz fel az összes háztartási berendezésünk, akkor 11A-el lehet autót tölteni. Szuper. És mi történik, ha a háztartás fogyasztása tartósan 10A felett van? Nos, ekkor nem fog tölteni az autó. Nem marad elég áramunk. Ebben az esetben kell az árammegosztó és KELL a hálózatbővítés is. Legalább 20A-re, ha tölteni is szeretnénk, és nem csak ki-be kapcsolgatni a töltőt.

No de akkor nem oldja meg a problémát? De, megoldja, mivel nem fogja “leverni” a kismegszakítót. Csak nem tölt az autó. Ha nem lenne megosztónk, akkor lekapcsolna a kismegszakító és nem lenne áramunk. Az árammegosztó arra jó, hogy ha van annyi kapacitásunk, hogy tudjunk tölteni, de véges, és ezen belül szeretnénk kihasználni a lehető legnagyobb töltési kapacitást, akkor az árammegosztó a mi emberünk. A korábbi példa szerinti 16A betáplálásunk van, 16A-re állított autótöltővel, és árammegosztóval, akkor elindítjuk a töltést mikor hazaértünk, majd nekiállunk főzni, mosni, vacsorázni, miközben a lakás elfogyaszt 8-10A-t, akkor az autó tölt 6-8A-el, majd lefekszünk aludni, és a lakás fogyasztása lemegy 1A közelébe, akkor a megosztó felemeli a töltési teljesítményt 15A-re, és máris töltődik az autónk nagy sebességgel.

Ennél is komplexebb megoldás egy napelemes inverter használatát is támogató terhelés megosztó, ami egyes töltőkhöz elérhető. Ebben az esetben beállítható, hogy az autó csak a napelem inverterről töltsön, vagy a hálózati maximumot egészítse ki a terhelés megosztó a napelem inverter kimenő teljesítményével. Ez a megoldás akkor lehet érdekes, ha megszűnik a szaldó elszámolás, és érzékenyen érint a fogyasztás miközben a betermelés “elvész”. egyszerre költség minimalizálás és teljesítmény maximalizálás.

Remélem, minden kérdésre sikerül választ kapni ebből a kis írásból, ha valakinek még lenne kérdése, ne legyen rest írni egy emailt, igyekszünk megválaszolni.

Komment írása

Az e-mail címed nem lesz közzétéve. Kötelező mezők *-al vannak megjelölve