Barion Pixel
Kövess minket
28dec, 08 0208-12-28EVSE (töltőpont)

Elektromos autó töltő választás buktatói

Egyre többen vásárolnak elektromos autót Magyarországon is, így egyre gyakrabban merülnek fel kérdések elektromos autó töltő választáskapcsán. Mivel a GeriSoft kínálatában is elérhetők már az elektromos autó töltő berendezések, mi is szembesülünk ezen kérdésekkel.

Ez a cikk nem arról fog szólni, hogy milyen elektromos autóhoz milyen töltőt javaslunk, meg milyen töltőtípusok vannak, hiszen arról temérdek cikk született már. Mi egy kicsit más oldalról szeretnénk megvilágítani a kérdést. Számunkra fontos kérdés a biztonság, megbízhatóság, és az életvédelem kérdése.

Mikor belekezdtünk az elektromos autó töltő berendezések forgalmazásába, gyártásába, láttuk előre, hogy nem lesz könnyű menet. Az ebayen és társain is elérhető kínai vackokat is láthatjuk a piacon, bár sokan (szerencsére) ódzkodnak ezektől. Van azonban más probléma is: a belpiacon terített, profinak hirdetett megoldások. Sokszor ezek árban, méretben vagy épp „tudásban” tűnnek verhetetlennek. Ha valaki nem lát beléjük, akkor nehéz a választás. Kilóra, doboz méretre sem lehet megmondani, melyik milyen (laikus számára nehezen), így csak az látja át jobban a helyzetet, aki olvas szakirányú cikkeket is. Ez a kiváló írás hétköznapi nyelven is érthető problémákra mutat rá: mese a fali töltőről (forrás: varsanyipeter.hu)

Nagyon fontos kérdés a töltőkkel kapcsolatban, szabványosak-e? Biztonságosak-e? Sajnos nem minden esetben, az utóbbi időkben ilyen töltőkbe futottunk bele, természetesen verhetetlen áron:

  • A töltő nem tartalmaz túláram védelmet. Semmilyent! Egy fázisú töltő esetén, 16A-nél még viszonylag könnyen el lehet rejteni egy 6x30mm üveg biztosítékot, de három fázis 16A már nehezebb. 32A biztosíték pedig már csak 10x38mm porcelán kivitelben létezik, ez foglalattal együtt figyelemre méltó méretet képvisel.
  • A töltő nem tartalmaz FI relét. A FI relé kötelező védelmi elem a töltőnél. Sokan ezt úgy kerülik meg, hogy opcionálisan választható a töltő mellé, persze felárral. Azt meg ki szereti bejelölni, hogy „igen, kérek +35e Ft-ért FI relét”? A szabvány ugyanis nem elegendőként jelöli meg a legolcsóbb AC karakterisztikájú FI relét, sőt az A-t sem igazán. Nyilvános töltőállomás esetén B típus szükséges, míg fali töltő esetén SI típus még megfelelő. Természetesen ezen elemek különösen drágák. Persze, lehet azt mondani, hogy az autó úgyis figyeli a szivárgó áramot, és letilt, de ez nem elegáns megoldás.
  • A töltő nem tartalmaz leválasztó relét. Igen, ilyennel is találkoztunk már. Hivatalosan a Mode1 töltés ilyen, meg van egy Mode2 aminél nincs a töltőben komolyabb elektronika, de ezt nem is preferálják a ma legelterjedtebb Type2 csatlakozóknál. A Mode3 AC töltés kötelezően kéri, hogy a kábel kimenetén csak akkor jelenjen meg az AC, ha a kábel helyesen van csatlakoztatva, és az autó engedélyezte a töltést. Elvileg hibát nem okoz, ha hamarabb van feszültség, de nem megfelelő kivitel. Ilyet kell gondoljunk akkor, ha olyan kábelt látunk, aminél nincs a kábelen köztes doboz, hanem a Type2 fejben van a komplett elektronika. Ide ugyanis nem fér bele 3db 32A-es relé. még egy 3pólusú 16A-es is nehezen, hiszen a csatlakozó elemek is helyet kérnek.
  • A töltőnek nincs CE tanúsítványa! Sőt, egyes elemeinek sem akár. Találkoztunk olyan töltővel, amihez egy csodás CE tanúsítvány volt mellékelve, azonban a benne lévő szabvány számokat megtekintve kiderült, a tanúsítvány magára az alkalmazott kábelre(!!!) vonatkozik. Egyszerűen mellé rakták, hátha elmegy. A csatlakozó fene tudja, kínai vagy sem, van-e neki vagy sem, az elektronika meg ismerten „privát fejlesztés”. Csak így fér bele olyan kis helyre, nyilván valóan drága lett volna bevizsgáltatni az egész fejlesztett terméket.

Sajnos a valamit valamiért elv itt is érvényes. A védelmek pénzbe kerülnek, és helyet foglalnak, így csak úgy lehet költséget és helyet spórolni, ha kihagyjuk őket. A töltő elektronikák már önmagukban annyira kis helyet foglalnak, hogy tényleg beleférnek egy dugvillának a testjébe.

A GeriSoft elektromos autó töltők minden esetben tartalmazzák az SI tipusú FI relét, kombinált túláram védelemmel (egy és három fázis esetén is), illetőleg a kötelező leválasztó relét is. Opcionálisan kérhető rá főkapcsoló, vészgomb a gyors leállításhoz, vagy áram-kiválasztó kapcsoló, de a kötelező védelmi elemek kihagyása számunkra nem elfogadható út.

Komment írása

Az e-mail címed nem lesz közzétéve. Kötelező mezők *-al vannak megjelölve