- 0 hozzászólás0
- 1 view
- Szerző: GeriSoft
Elektromos autókkal kapcsolatban megkerülhetetlen téma a környezetvédelem. Ilyenkor előkerülnek a magukat szakértőnek nevező mérnökök, meg a fotelfizikusok, és elkezdenek egymásra licitálni, mi a környezetbarátabb, és mibe halunk bele. Az akkumulátor gyártás szörnyű, a villamos erőmű is szennyez, csak nem az orrunk alá, az olajkitermelés káros, nem is szeretném fecsérelni a szót erre, megtették már mások.
Ellenben van egy dolog, amit sokan elfelejtenek, és méltatlanul keveset beszélnek róla, ez pedig a zajszennyezés. Igen, az a monoton alapzaj, ami a közlekedésből ered, megspékelve az időnként elzúgó-kigyorsító és ezzel mindenkit idegbajba kergető autókkal. Mert ki az, akit még nem kergetett ki a világból egy-egy „épp a legjobbkor” elhúzó autó? Aki olyan helyen lakik, hogy az ablaka parkolóra néz, annak hány reggele kezdődött már úgy, hogy idegbajt kap, mert ott járatják a motort amíg kapargatják a jeget? Hányan élnek úgy, hogy inkább nem szellőztetnek, mert akkor hallják legalább egymást?
Nos, én mondjuk 24 évet éltem szegedi lakótelepen, forgalmas sugárúton, illetve 2 évet Budapest egyik legforgalmasabb útja mellett, ahol a lakás egyik oldala a Kacsóh Pongrác útra nézett, ezek extra plexi szigeteléssel be voltak fixen csavarozva, ki sem nyitottuk. Másik oldal meg a „park” részre, ami igazából a parkoló is volt, kb 40-50 autó kerregett rendszeresen. Egyik sem volt leányálom.
És hogy miért írom ezeket a sorokat? Nos, a villanyautó erre is megoldás! Képzeljük el, hogy ezt a zajt kiiktatjuk az életünkből! Nincs motor bőgetés amikor valaki menőzni akar. Nincs reggel motor járatás melegítés miatt. Nincs semmi, csak a kerekek surrogása a betonon. Nem lenne sokkal jobb? Zajterhelés és stresszfaktor nélkül élni? És mielőtt bárki azzal jön, hogy „de a modern autók zajtalanok”… Nem, nem azok. Csendesebbek, mint régen, de így is tízszer zajosabbak, mint egy elektromos autó. Alapjáraton a benzinesek még csak-csak csendesek, de forgalomban már hallani a hangjukat. A dízelekről meg ne is beszéljünk.
Ezt a zajterhelést teljesen ki lehetne iktatni az életünkből, ha minden autó elektromos lenne. Ez ugyan nem a közeli jövő, de ha már azt elérnénk, hogy az autók 10-20 százaléka elektromos lenne, az is jelentős csökkenés lenne. Kisebb zajterhelés, kevesebb stressz, kevesebb ilyen alapú megbetegedés, kevesebb TB kiadás, egyik hatás gerjeszti a másikat.
És végül egy kapcsolódó video-riport: