Barion Pixel
Kövess minket
10febr, 19 2019-02-10Elektromos autók

Jelen bejegyzésünk erről szól, mi is ez a csodálatos készülék. Muszáj róla beszélni, mert relatív új dolog egy ilyen e-autó töltő, mint ami a GeriSoft kínálatában is található: https://gerisoft.hu/evse

A legelején kezdeném egy furcsa hírrel: az elektromos autó töltő nem is töltő. Klasszikus értelemben nem tölt semmit. Mégis miért ez a név, és mi az az EVSE. Nos, az EVSE egy mozaikszó, ami az Electric Vehicle Supply Equipmentrövidítése. Ez magyarul Elektromos Autó Ellátó Berendezés (EAEB). Hát ez jó hülye név lenne, így maradt magyar nyelvben is EVSE megnevezés. Viszont egyből látható, hogy nem töltőnek hívják. A töltő elektronika (Board Charger vagy BC, vagyis fedélzeti töltő) az autóban van, ha váltóáramról töltünk.

Angolul tudóknak hasznos olvasmány lehet az EVSE Szabványról szóló WikiPedia bejegyzés. Jól látható, hány féle megoldás létezik. Közös pont, hogy egyedül a DC töltés (egyenáram, villámtöltés) az, ahol a töltő (oszlop) valóban töltő, hiszen szabályzást és átalakítást is végez. A hagyományos AC (váltakozó áramú) töltő valójában csak “ellátja árammal” az autó töltésvezérlőjét. Tehát innen ered hogy ez nem is töltő.

Mi van akkor a dobozban?

Egy elektromos autó “töltőben”, nevezzük EVSE-nek továbbra is, alig van pár alkatrész. A kivitelétől függ, mi van benne. Jellemzően bejövő kábel túláram védelem, hibaáram érzékelő berendezés (FI relé), kommunikációs egység, és egy nagy áramot kapcsolni képes kontaktor van, no meg a kimeneti oldal kábele vagy csatlakozó aljzata. Leginkább azonban ezeket kellene tartalmaznia, egy korábbi cikkben írtam arról, milyen buktatói lehetnek az elektromos autó töltő választásnak. Nagyon sokszor kihagynak ezt-azt a berendezésből, mivel az árverseny nagy úr, és sokan több profitot szeretnének úgy, hogy ők a legolcsóbbak a piacon.

Tegyük fel, hogy az EVSE-nk szabályos kivitelezésű, ekkor van benne túláram védelem, ami egyezik a maximális kimenő árammal. FI relé még inkább kötelező lenne, mivel azonban ez a legdrágább része az egységnek, néha “kifelejtik”, vagy nem a megfelelő szabványú. “A” vagy “AC” típus szinte semmilyen védelmet tesz hozzá a rendszerhez, SI típusú lenne javasolt otthonra minimum, de hivatalosan “B” típusú FI relé kötelező, főleg ha közterületen szabadon hozzáférhető egységről van szó. Ez véd az egyenáram ellen is.

Van a dobozban egy kommunikációs modul, ami beszélget az autó elektronikájával. Érzékeli, ha be van dugva a kábel, egyezteti a járművel a maximális töltő áramot, és ehhez állítja az autó a saját töltő berendezését, illetve érzékeli, ha hiba van a töltés közben. Ekkor a töltésnek le kell állni, és a feszültséget el kell venni a kábeltől, erre szolgál a nagy áramot átadni képes kontaktor. Az autó legfeljebb akkora árammal fog tölteni, amennyit az EVSE kommunikációs modulja mond neki. Ha nagyobb a meghirdetett áramerősség, nem történik semmi, ha kevesebb, mint az autó felvenni tudna, akkor pedig leszabályoz a fedélzeti töltő.

Ha mindent megfelelően tartalmaz az elektromos autó töltőnk, akkor biztonsággal tölthetjük róla nem éppen olcsó járművünket. Ennek megítélése azonban nem mindig könnyű, hiszen nem mindenki szakértő. Nagy általánosságban kerüljük, ami gyanúsan olcsó, és az erősen kétes minőségű ebay-en elérhető vackokat.

Komment írása

Az e-mail címed nem lesz közzétéve. Kötelező mezők *-al vannak megjelölve